Felicie, Tatra nebo Audi...
English version
Když mi Simiczek poslal několik fotografií, objevil jsem mezi nimi i mně dobře známé fotky laděné Škody Felicia, se kterou jsem se poprvé setkal na Celostátním srazu sportovních vozů Škoda v roce 2003 na Konopáči. Vždyť Jendu přece znám a zvědavost jak asi pokračoval vývoj jeho Felicie způsobila, že se můžete také dozvědět jak to všechno vlastně bylo dál...
|
|
|
|
Jenda napsal:
" Koupil (no spíš dostal) jsem ji od strejdy v roce 1997, udělal jsem ji tak nějak do origa, červený lak, světlý čalounění a motor co tam byl, 1089 ccm. Podle papírů pak jsem zjistil že tam někdo měnil vložky na 1221 ccm. Karbec už byl jen jeden. Byla od klempíře opravovaná podlaha, měla výztuhy z jeklu které rezonovaly o příčky z rámu podvozku. To byla první verze.
Druhá byla tmavě modrá metla s dvojicí bílých "rychlých" pruhů středem auta. Motor byl TAZ 1500 s vačkou 260° docela to jelo, ale ten motor je pro úpravy docela nevhodnej. V týhle verzi byla dost veliká změna také v interiéru, byly tam skořepinové sedačky a poměrně pěkný středový tunel navázaný na palubku.
Verze tři, největší změna - motor se posunul dozadu. No a tak tedy motor s převodovkou a zadní nápravou z T613-3 rok 1989, fungovalo to uplně výborně. Vpředu původní ještě chvíli byl " jako zátěž " . Vpředu jsem předělal uchycení přední nápravy jež byla ze škody 120. Byla vyztužená ale zprvu špatně přichycená. Po předělání fungovala dobře. Přední brzdy byly jakož to i zadní z T613. Měly jednu vadu, na poměrně lehký předek byly moc ostré a v menších a středních rychlostech flekovaly přední kola. Toto jsem vyladil ve verzi poslední, která měla dva hlavní brzdové válce se seřizovacím vahadlem na přerozdělování brzného účinku.
|
|
|
|
Další poměrně veliká změna spočívala v přestavbě na LPG. jelikož jsem nebyl moc při penězích a Tatra má sama o sobě zvuk žrouta, tak se hodila přestavba na LPG. Po odladění detailů to fungovalo dobře, ani to moc nežralo. Dalo se s tím jezdit, ale výkon končil asi u 4500 ot, pak už to netáhlo. Jestli byla chyba ve špatném seřízení, nebo nevhodné soustavě LPG, to ví bůh. Avšak toto vedlo k dalšímu pokroku v kutění na autě.
|
|
|
|
|
|
|
Kamarád, jenž jsem ho poznal přávě díky této upravě na LPG, mi rozmluvil turbodmychadlo a začali jsme motor upravovat atmosfericky, tzn. nové šoupátkové sání, které škrtilo sání každého válce samostatně, laděný výfuk, stejné potrubí pro každý válec končíčí ve společné komoře a v neposlední řadě mechanické vstřikování K-Jetronic od Bosche. Strašně šikovná věc. Kdo to nezná o moc přišel. Vačky byly přebroušené na 290° a výkon posunuly k hranici kolem 7000 ot. výkon motoru byl na necejchované brzdě odhadnut na 234 koní.
Motor se choval velice dobře, fungoval dost dobře a dokonce uměl jet i pod 10 litrů. Samozřejmě že nesmím zapomenout na "dětské nemoci", které motor měl, ale s odstupem času jsem je odladil. Jelikož jsem měl točící se vrtule jakožto zdroje kraválu už plný zuby, prodal jsem motor do Německa jednomu závodníkovi co jezdí autokros, ne pro něj, ale pro jeho mechanika do jeho buginy na závody mechaniků.
Začal jsem přemýšlet o Audi V8 4,2. Sehnal jsem ten motor, dokonce se šestikvaltem a přestavby začaly. Vše se dařilo dobře. Musel jsem vyrobit nové poloosy, ty vyráběl profík co dělá sportovní úpravy Tater do Dakaru v Kopřivnici a vyrábí díly pro Autokros. Zadní náprava zůstala z Tatry 613, zapalování je od firmy IGNITECH, plně programovatelné a první plán byl takový, že použijeme karburátory z motorek. Byly tam Mikuni z Yamahy R1.
|
|
|
|
To se nám moc neosvědčilo a sání jsem předělal na jednošoupátkové se vstřikama od Bosche. Teď tomu schází jen počítač vstřikování. Už takové univerzální počítače vyrábí také firma IGNITECH asi za 12 000,- Kč. Teď je tedy motor z Audi V8 z roku 92-94 před zadní nápravou a za ní převodovka. Původní mezinápravový samosvorný diferenciál byl zablokován a původní zadní náhon zaslepen. Ted je původní přední náhon náhonem zadním. Vpředu je vodní chladič se dvěma ventilátory z Audi 100 ze šestiválcového modelu. Je větší jak z Audi V8. Také jsem v téhle verzi předělal brzdy a jejich možnost seřizování brzdného účinku. Na autě jsou pěkná nová petipaprsková 18" kola 225/40/18. Je připravené na lak s tím, že v interiéru stačí dodělat nějaké čalounení. Teď toto auto stojí v mé nastávající dílně a padá na něj prach..."
Podle posledních nepotvrzených zpráv změní brzy toto vozidlo majitele....
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
<Zpět>
|